Nya objektiva åsikter om filmer.

Några av de filmer jag sett sen sist. Inte alla men i varje fall de jag kom ihåg att skriva något om.

Oblivion 2/5
Hälften utav en bra sci-fi rulle. Den var väldigt snygg men när vändningen kom så blev det bara sämre och sämre och slutet var rent uselt.

Star trek (2009) 4/5
En positiv överraskning. Tycker det mesta funkar riktigt bra och förutom vackert sceneri och spetsiga öron så är den en väldigt habil actionrulle. Eftersom jag aldrig varit någon trekkie så fattar jag nog inte ens en bråkdel av alla blinkningar, men vad gör det? Att många purister verkar hata detta är väl inte så märkligt kanske med tanke på hur jag upplevde Star Trek när jag var liten. Träigt, stelt och tråkigt. Men jag ska ge de gamla filmerna en ny chans tack var den här.

Star Trek - into the darkness 4/5
Lite som James Bond i rymden. Riktigt bra action och fartfylld, några skönhetsfläckar men oj så Cumberbatch är bra skurk. Jag blev helt och genuint underhållen. Ja det finns definitivt hål i manuset men här funkade suspension of belief riktigt bra för mig.

Lights in the dusk 2/5
Kändes lite som den sista Batman installationen förutom att det hände mindre. Halvdann dialog, svajigt spel, karikatyrer till biroller, ogenomtänkt handling men en fantastisk skurk. Undertexten material för en kortfilm inte mer. Den är dock barmhärtigt kort och slutet är vackert.

Gatsby 4/5
Svår att betygsätta men oerhört sevärd särskilt om en ser igenom lagren på den. Episk på ytan, en smula banal mittimellan, monumental under. Det var dock saker som skavde för mycket för den sista pinnen i protokollet. Vissa lösningar kändes lite för mycket bara. Men en väldigt stark fyra och en av mina större filmupplevelser på länge.

Drive 4/5
Egentligen en bagatell till film. Men det är något med blandingen av planlös bilåkning och fantastisk musik som gör att jag ändå faller.

Fimpen 1/5
Jag bestämde i och med den här filmen att bottenbetyget skulle vara 0/5. Det finns inte mycket här som är intressant att se. Var säkert kul när den kom att se fotbollslaget läsa godnatthistorier men inte nu. Det enda minnesvärda är Järegårds skruvade karaktär och därav 1:an.

Shutter Island 3/5
Bra spel, särskilt av den nu alltid lysande Dicaprio. Härligt också att få se Max von Sydow. Men jag tycker att det är lite långt och twisten på slutet är inte helt oväntad. Hade nästan förväntat mig en dubbeltwist. En väldigt stark trea men jag tror int att jag kommer tänka på den här filmen så mycket mer än ikväll.

Squid and the whale 4/5
Den halkade precis över gränsen till en fyra. Även om den var väldigt bra så kändes det som jag sett delar av den förut i Wes Andersons filmer men tänkte också på Todd Solondz fantastiska Happiness.

Tystnaden 5/5
Ren pur filmmagi på alla områden. Bildlösningarna är fenomenala, ljuset, det fantastiska skådespeleriet. Att se den på Fårö gjorde inte saken sämre kanske. Det är såhär en klassiker ska kännas tänker jag. Skönt att inte bli ett dugg besviken och bara njuta.

Frances Ha 4/5
Mycket fin, välskriven och välspelad historia som känns så relevant för den period i livet där jag och många av mina vänner är idag. Den är realistisk, genuin och tar till vara på humorn i det verkliga livet istället för att det känns skrivet. Relationen mellan vännerna skildras exemplariskt och karaktärerna är köttiga, fylliga och levande. Urstark fyra.

Black Mirror (miniserie) 4/5
Riktigt sevärd. Smart sci-fi i tre fristående avsnitt som i mycket behandlar hur modern eller eventuellt nära förestående teknik skulle kunna komma att påverka samhället (klassisk sci-fi alltså) Några dippar men ändå väl värd sin fyra, helt klart något att diskutera efteråt.

Man of steel 1/5
Jadu. Om filmen stod och svajade innan så var det några slutscener som levererade slutsmällen. Nej, jag är ledsen men det här var nästan rakt igenom skit. En story som var belamrad med de nu för mig så välkända Nolan-hålen blir i händerna på den ibland så hamliga Zack Snyder en röra som bara är tråkig och närmast provocerande för mig. Usla skådespelarinsatser också, ibland förvånande så. Så, på hur många sätt kan en person krascha genom en byggnad kanske du undrar?  Ja... här finner du svaret. Russel Crowe i början är den enda som leverar och jag hade hellre sett en film om honom. Jag är kanske snål med en etta men jag känner att jag tvingats svälja för många av dessa typer av filmer nu. Blä!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar