Mer recensioner

Stories we tell

Stories we tell 5/5
Oj. Se den så pratar vi om den sen va? Kanske inte för alla men när du sett den och om du känner samma som jag så är det här en kontaktannons. :) Allt som allt nog den bästa dokumentären jag sett.

Swinging with the finkles 1/5
Jag såg 12 minuter och 34 sekunder av den här filmen. Det räckte Huvudrollerna verkar ok annars bland det värre jag sett på  stereotypiska skitfilmsfronten. Trodde först att det var parodi men efter lite googlade verkade det inte bli bättre så jag gav upp. Martin Freeman spelar ena huvudrollen. Va fan Bilbo. Va fan!

Brave 4/5
Efter överstående katastrof såg jag lite animerad barnfilm istället. Animeread film brukar vara mycket vuxnare, smartare och modigare än det mesta andra nuförtiden. Det finns inte mycket att klaga på här  heller även om det kanske blir en smula sockersött och lite mer för barn än vanligt. Men humor, allvar, vacker CGI och en välskriven historia gör att jag dras in i filmen. En feelgoodfilm som är väl värd att se men den kanske skulle behövt ännu en botten för att lämna ett mer bestående intryck tror jag.

Frankenweenie 3/5
Kanske var jag en smula ofokuserad när jag såg den, men även om jag tycker kärleken till hunden är gripande så tycker jag att historien är lite tunn. Otroligt vacker i svart-vit är den dock med roliga blinkningar till skräckfilmer från förr.

Harry Potter and the philosophers stone 3/5
Det är bra och fint men det saknas många detaljer från böckerna som jag gillade. Det handlar inte om stora skeenden utan snarare hur karaktärerna ibland formulerar sig. Skådespeleriet är överlag bra hos barnen, Harry kanske faktiskt är den svagare av de tre huvudrollerna. Alan Rickman som Snape är en njutning.

Persona 5/5
Ja,  ännu en sjukt bra film sedd på kort tid. Fotot är bländande och historien tankeväckande. Spelet underbart. Inget mer att säga än att se den!

Cloud Atlas 4/5
En väldigt komplicerad film med en massa historier som ska vävas ihop, pretentionerna är stora och lång är den också. Det mäktiga är att jag tycker att de lyckas på det stora hela. En del masker är ganska bedrövliga måste jag säga men annars är den väldigt sevärd och actionscenerna gör en inte besviken. Jag har sedan dess läst om kontroverserna, särskilt att vita har sminkat asiatiskt. Hm. Jag ska ärligt säga att jag inte fattade att det var vad de försökte göra, om det nu var så. Såg de bara som futuristiska alienmänniskor. Säger något om kvalitén på sminket ibland. Nåja jag ger den en generös 4:a för försöket. Hade jag haft någon som fnissat åt maskerna brevid mig så jag kanske varit snålare. Verkligen inte en film för alla, chansen är att du somnar om du tappar fokus.

Prometheus 2/5
Förutom att den är snygg så finns det faktiskt inte så mycket som är så bra i den här filmen. Historien hade kanske varit spännande om den inte liksom försvinner bort i en massa sökta karaktärspresentationer, dramaturgiska lättmjölksvändningar, ointressanta biroller och så vidare. Spelet är stundtals uselt mellan birollerna. Jag vill dock namnge de som faktiskt gör sitt jobb. Theron är som vanligt gnistrande och Fassbender är bra, Rapace och Elba skämmer inte heller ut sig. Resten borde fått sparken på plats om inte detta är resultatet av en regikollaps. Filmen skramlar ändå ihop till en tvåa tack var det visuella, men den är inte stark nog att hålla uppe ett frimärke med.

Up 4/5
Fin och hjärtevärmande historia med kanske lite mer en fokus på dramatik än komedi även om det finns några riktigt roliga scener också. Kan inte annat än att varmt rekommendera den. Den lämnar mig dock lite otillfredsställd, kanske borde jag avnjutit den i goda vänners lag istället för att se den ensam.

About time 3/5
Stundtals gripande och med ett överlag välskrivet manus. Relationen mellan far och son är fantastiskt fint skildrad. Richard Curtis har tidigare gjort bl.a. Love Actually och Notting Hill vilket inte känns så förvånande. Men den här historian är väldigt tydligt berättad från ett manligt perspektiv, alla kvinnor som är med känns löst skissade. Mamman är lite intressant men annars lyser själv-/manscentreringen igenom. Den tappar en stjärna för de tunna kvinnliga karaktärerna men den väl värd att se ändå. Sen sätter vi förstås som vanligt parentes kring hela tidsresegrejen och funderar inte nåt mer på det.

Suckerpunch 3/5
Jag gick in i den här filmen med sämsta tänkbara förväntningar. Snyder verkar ju vara ett pucko...avskydde 300, Man of Steel var usel, Watchmen var rätt okej men långtråkig och dawn of the dead hade bara en bra början. Så varför såg jag den? Nyfikenhet. och om jag ska vara ärlig så tänkte jag nog gotta mig lite i hur dålig Zach Snyder är genom att se den film som han gjort som verkade absolut sämst. Jag tänkte också att jag kunde stänga av om det blev katastrof.

Men tji fick jag, mot min vilja så började jag gilla det här och hur i helvete kommer det sig egentligen? Jadu. Den är galen på ett bra sätt och snygg. Men den är fruktansvärd på många sätt också. Jag tror att om du har några som helst förväntningar kommer den vara usel. Filmen är också liksom en annan dock riktigt usel film, Resident Evil retribution, mer upplagd som ett dataspel än som en film. Den är bisarr och ologisk. Men det finns en aspekt av girl power i den, lite vad som helst är möjligt. Feminismen är kanske en serietidningsnörds variant av feminism, men det är något befriande med filmen. De slåss på patriatkatets villkor men de slåss ändå mot patriarkatet. Visuellt är det en hel del mäktiga scener och jag bryr mig faktiskt om de som är med i filmen, trots allt. Hade Snyder fått hjälp med tänkandet till det här hade det kunnat bli riktigt bra.

Chansen är stor att du antingen hatar eller älskar den här filmen och chansen är också att det har mycket med  förväntningarna att göra. Tänk dig att du ska titta på någon som spelar ett mäktigt datorspel och tillåt dig att skratta lite. Det är nog den bästa ingången jag kan komma på.

Gravity 2/5
När något går snett och du samtidigt befinner dig utanför jordens atmosfär så blir problemen genast så mycket större. Snygg och stundtals väldigt spännande. Ja, väldigt snygg faktiskt. Men korkad och klyschig med platta karaktärer och tunn historia. Det handlar faktiskt i grunden om något så ospännande som en tjej som inte kan köra bil i rymden (Bullock) och samtidigt har en jävligt irriterande bilskolelärare (Clooney). Ja, en hinna av gubbslem, stolpträffar och kristendomskunskap som filosofisk poäng gör att mina suckar inte är över de vackra bilderna. Jag är dock väldigt peppad på en behind the scenes men filmen i sig självt ville jag bara skulle ta slut i alla frustrerande upprepningar av spänningsmoment. Känns som en testfilm för episka effekter.

(En tvåa är inte snålt min kära cineast för filmskaparna tappade bollen i varje scen som kunde betytt något mer än ögongodis och det skulle DU också sett om du inte dreglat över vackra miljöer/Bullock i boxers. En fantastisk förmåga att inte svettas har hon också tjejen).

Planes, trains & automobiles 3/5
Varm och rolig men lite nött av tidens tand. John Candy är väldigt bra som den påfrestande försäljaren och Steve Martins förmåga att ta känslorna av frustration ett steg mer än vad en tror är möjligt kompletterar Candy på ett väldigt bra sätt.

The Campaign 3/5
Temat är den korrupta politiken i Amerika. Will Ferrel och Zach Galifianakis gör båda ett bra jobb som karikatyrer. Ganska mycket  bajs och kiss men humorn saknar inte skärpa. Det är inte bara politiker som det drivs med utan också alla de som låter sig luras av den. Om filmen hade fortsatt på det spåret hela vägen hade den kunnat bli skoningslös och riktigt bra. Men lyckliga slut/opium åt folket...

How to Lose Friends & Alienate People 2/5
Söt och ganska rolig film men som inte lyckas ge en någon större filmupplevelse. Faller lite på att jag inte gillar huvudpersonens oborstade "charm" lika mycket som det är tänkt. Kirsten Dunst är dock bra.